Maltepe Tüketici Avukatı olarak hukuk büromuzdan yardım almak İçin Bize 0 532 051 26 08 Nolu Numaramızdan Ulaşabilirsiniz.
1-) Ayıplı Mal Nedir ?
4077 Sayılı Kanun’un 4. Maddesine göre ayıplı mal; etiketinde ambalajında, reklamında bildirilenlere uyulmayan, standardında veya teknik düzenlemesinde hata ve eksik olan, tüketicinin beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran, her türlü maddi, ekonomik ve hukuki eksiklikleri içeren maldır.
2-) Ayıplı Malın İade Süresi Ne Kadardır ?
Teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıpların, teslim tarihinde var olduğu kabul edilmektedir. Bu durumda malın ayıplı olmadığının ispatı satıcıya aittir. Bu karine, malın veya ayıbın niteliği ile bağdaşmıyor ise uygulanmamaktadır.
Tüketicinin, sözleşmenin kurulduğu tarihte ayıptan haberdar olduğu veya haberdar olmasının kendisinden beklendiği hâllerde, sözleşmeye aykırılık söz konusu olmaz. Bunların dışındaki ayıplara karşı tüketicinin seçimlik hakları saklıdır.
Satışa sunulan ayıplı mal üzerine ya da ambalajına, üretici, ithalatçı veya satıcı tarafından tüketicinin kolaylıkla okuduğu şekilde malın ayıbına ilişkin açıklayıcı bilgiyi içeren bir etiket konulmaktadır. Bu etiketin tüketiciye verilmesi veya ayıba ilişkin açıklayıcı bilginin tüketiciye verilen fatura, fiş veya satış belgesi üzerinde açıkça gösterilmesi zorunludur. Teknik düzenlemesine uygun olmayan ürünler ise hiçbir şekilde piyasaya arz edilemez. Bu ürünlere, Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
3-) Gizli Ayıp Nedir
Ürüne ilk bakışta anlaşılmayan kullandıkça ortaya çıkan ayıptır. Örneğin sıfır satın alınan araçta boyanmış bir parça olması, satın alınan televizyonun anten bağlantı yerinde problem olması gibi görünüşte fark edilmeyen fakat kullanımla yahut özel muayene ile anlaşılabilen ayıp türüdür.
T.C. YARGITAY 13. HUKUK DAİRESİ E. 2011/2119 K. 2011/11546 T. 12.7.2011
ÖZÜ : Davaya konu aracın ön motor kaputunun sonradan boyanmış olduğu, aracın modeli ve kilometresi ( 73.000 ) dikkate alındığında bu boyama işleminin satın almadan önce mi yoksa satımdan sonra mı yapıldığının tespitinin mümkün bulunmadığı, boyama işleminin araçta meydana gelen bir hasar sonucunda değil, çizik veya benzeri bir sebeple yapılmış olduğu ve aracın gizli ayıplı olduğu bildirilmiştir. Araçla ilgili bir hasar dosyasının bulunmaması, aracın ön kaputunda boyayı gerektirecek bir hasar meydana gelmediğinin bilirkişi raporu ile tespit edilmesi karşısında boyama işleminin araç davacının elinde iken gerçekleşmediğinin kabulü gerekir.
DAVA ve KARAR :
Taraflar arasındaki ayıplı mal davasının yapılan yargılaması sonunda ilamda yazılı nedenlerden dolayı davanın kabulüne yönelik olarak verilen hükmün süresi içinde davacı avukatınca temyiz edilmesi üzerine dosya incelendi gereği konuşulup düşünüldü:
Davacı, davalı K… Oto’dan 8.9.2006 tarihinde 57.300 Euro bedelle BMW marka bir araç satın aldığını, aracı satmak istediğinde, alıcıların aracın ön kaputunun boyalı olduğundan bahisle aracı almaktan vazgeçtiklerini ya da çok düşük fiyatlar verdiklerini, tespit yaptırdığını, bilirkişi raporu ile aracın ön kaputunun boyalı olduğunun belirlendiğini, davalılara ihtar çektiğini ancak sonuç alamadığını, aracın ayıplı olduğunu ileri sürerek, fatura bedeli olan 57.300 Euro’nun davalılardan tahsiline karar verilmesini istemiştir.
Davalılar, zamanaşımı süresinin dolduğunu, süresinde ayıp ihbarında bulunulmadığını, aracın davacının kullanımı esnasında boyanmış olabileceğini, üretimden kaynaklı bir ayıp bulunmadığını savunarak, davanın reddini dilemişlerdir. Mahkemece, süresinde yapılmış bir ayıp ihbarı bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiş; hüküm, davacı tarafından temyiz edilmiştir.
Davacı, davalı K… Oto’dan satın aldığı aracın ayıplı olduğunu ileri sürerek, ödenen bedelin iadesini istemiş, davalılar ise araçta ayıp olmadığını savunmuşlardır. Mahkemece, davacı tarafından ayıbın 16.3.2009 tarihli servis raporu ile öğrenilmiş olduğu, 14.5.2009 tarihinde tespit yaptırıldığı, 9.6.2009 tarihinde ihtar çekildiği, davanın ise 25.6.2009 tarihinde açıldığı, süresinde yapılmış bir ayıp ihbarı bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir. 16.3.2009 tarihli servis raporunda, aracın boyasının fabrikasyon orijinal olduğunun tespit edildiği yazılıdır. Davacının, bu rapor ile araçtaki ayıbı öğrendiğinden bahsedilemez.
Zira servis raporundan araçta boya ile ilgili bir ayıbın bulunmadığı anlaşılmaktadır. Davacı, 14.5.2009 tarihinde tespit isteminde bulunmuş, Ümraniye 2. Sulh Hukuk Mahkemesi’nin 2009/148 D.İş sayılı dosyasında keşfe gidilmiş, 28.5.2009 tarihli bilirkişi raporu ile aracın ön kaputunun boyalı olduğu tespit edilmiştir. O halde davacı, ayıbı bu raporun kendisine tebliğ edildiği tarihte öğrenmiş ve 9.6.2009 tarihinde davalılara ihtar çekerek süresinde ihbar yükümlülüğünü yerine getirmiştir. Bu durumda mahkemece, süresinde ayıp ihbarı bulunmadığından davanın reddine karar verilmesi usul ve yasaya aykırıdır.
Ayıplı Malın İadesi Davası Hakkında
İTÜ öğretim üyelerinden alınan bilirkişi raporunda, davaya konu aracın ön motor kaputunun sonradan boyanmış olduğu, aracın modeli ve kilometresi ( 73.000 ) dikkate alındığında bu boyama işleminin satın almadan önce mi yoksa satımdan sonra mı yapıldığının tespitinin mümkün bulunmadığı, boyama işleminin araçta meydana gelen bir hasar sonucunda değil, çizik veya benzeri bir sebeple yapılmış olduğu ve aracın gizli ayıplı olduğu bildirilmiştir. Araçla ilgili bir hasar dosyasının bulunmaması, aracın ön kaputunda boyayı gerektirecek bir hasar meydana gelmediğinin bilirkişi raporu ile tespit edilmesi karşısında boyama işleminin araç davacının elinde iken gerçekleşmediğinin kabulü gerekir. Bahisle davanın reddine karar verilmesi usul ve yasaya aykırı olup bozmayı gerektirir.
SONUÇ : Yukarıda açıklanan sebeplerle temyiz edilen hükmün davacı yararına BOZULMASINA, 12.7.2011 gününde oybirliğiyle karar verildi.
4-) Gizli Ayıplı Malın İadesi Süresi Ne Kadardır ?
Kanunlarda veya taraflar arasındaki sözleşmede daha uzun bir süre belirlenmediği takdirde, ayıplı maldan sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir. Bu süre konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda taşınmazın teslim tarihinden itibaren beş yıldır.
Konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda ise üç yıldan az olamaz.
Ayıp, ağır kusur ya da hile ile gizlenmişse zamanaşımı hükümleri uygulanmamaktadır.
5-) Malın Ayıplı Olması Halinde Seçimlik Haklarım Nelerdir ?
Malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici;
- a) Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
- b) Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
- c) Bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,
ç) İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme,
seçimlik haklarından birini kullanmaktadır. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür.
(2) Misli ile değiştirilmesi hakları üretici veya ithalatçıya karşı da kullanılmaktadır. Bu fıkradaki hakların yerine getirilmesi konusunda satıcı, üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur. Ayıbın doğduğunu ispat ettiği takdirde sorumlu tutulmamaktadır.
(3) Sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim haklarından birini kullanmaktadır. Başvurmanın tüketici açısından sorun teşkil edip etmeyeceği gibi hususlar dikkate alınır.
(4) Konut ve tatil amaçlı taşınmazlarda ise altmış iş günü içinde yerine getirilmesi zorunludur. Ancak yönetmelikte belirlenen azami tamir süresi içinde yerine getirilmektedir. Aksi hâlde tüketici diğer seçimlik haklarını kullanmakta serbesttir.
(5) Bedelin tümü veya bedelden yapılan indirim tutarı derhâl tüketiciye iade edilmektedir.
(6) Masraflar, tüketicinin seçtiği hakkı yerine getiren tarafça karşılanmaktadır. 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu hükümleri uyarınca tazminat da talep eder.
6-) Ayıplı Mal Nedeniyle Uğradığım Zararlar Karşılanır Mı ?
Borçlar Kanunu Hükümleri uyarınca tazminat talep edebilmektedir.
7-) Aldığım Mal Ayıplı Çıktı Ne Yapmam Gerekir ?
Yukarıda anlatmış olduğumuz seçimlik haklarından birini kullanabilmektedir. Bu durumda satılan malın ayıplı olmadığını satıcı ispat etmek zorundadır.
Eğer ayıp satın almadan itibaren altı ayı geçmiş bir sürede ortaya çıkar ise malın ayıplı olduğunun ispatı tüketiciye aittir.
Malın ayıplı olduğu hususu satıcıya ihtar çekmek suretiyle bildirilmelidir. İhtarın içeriğinde ise hangi seçimlik hakkın kullanılma istendiği belirtilmelidir. İade, değişim, onarım ya da indirim gibi.
😎 Ayıplı Mal İadesi Davası Dilekçesi Nasıl Yazılır ?
Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurulmalıdır ya da Tüketici Mahkemesi’nde dava açılmalıdır. Davalının şirket ise unvan ve adresi, şahıs ise adı, soyadı, adresi yazılmalıdır. Ne konuda ayıplı olduğu açıkça ve kısaca belirtilmelidir.
Dilekçe örneği linktedir.
9-) Ayıplı Malın İadesi İçin İhtarname Çekmem Gerekir Mi ?
Ayıplı malın iadesi için ihtarname çekilmesi zorunlu değildir. Davacının yapmış olduğu ihbarı kanıtlaması gerekmektedir. İhbar herhangi bir şekle tabi değildir. Kişi telefon yoluyla, mail yoluyla, sms yoluyla da ihbar etmiş sayılmaktadır. Yargıtay 13. Hukuk Dairesi’nin 2012/11225 E, 2012/14730
10-) Ayıplı Malın İadesi Görevli ve Yetkili Mahkeme Hangisidir ?
Tüketici Hakem Heyeti ya da Tüketici Mahkemesi’nde dava açılmalıdır. Tüketici Mahkemelerinin kurulmadığı yerlerde Tüketici Mahkemesi sıfatıyla Asliye Hukuk Mahkemeleri yetkilidir. Bedel sınırı her sene değişmekle beraber 2017 yılı için 3.650 TL’dir. Meblağlar için Tüketici Mahkemesi’ne başvurmak gerekmektedir.
11-) Ayıplı Hizmet Nedir ?
Objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan hizmettir.
Beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren hizmetler ayıplıdır.
İlginizi Çeker;
https://mehmetalihelvaci.av.tr/ayipli-malin-iadesi-hakkinda-yargitay-kararlari.html
https://mehmetalihelvaci.av.tr/ayipli-aracin-iadesi-davasi.html
https://mehmetalihelvaci.av.tr/ayipli-aracin-iadesi-hakkinda-yargitay-kararlari.html
https://mehmetalihelvaci.av.tr/kira-sozlesmesi-meskeniyet-icin-onemli-mi.html
https://mehmetalihelvaci.av.tr/calisan-ve-tuketici-haklari-kanunlari.html
“Ayıplı Malın İadesi Davası” üzerine 3 yorum